Kita Punya Chat Box

mana yg betul sebenarnya..?

Wednesday 1 October 2008

JANGAN MEROSAKKAN BAHASA ASAL SABAH...!!!!

saya dapati ada dua blog mau menyesatkan org2 sabah...dan seterusnya seluruh dunia..iaitu, GURANGAK dan DEFOO sebab dorg buat satu slogan sabah iaitu "buli BA kalau kau" tpi sebenarnya mcmni "buli BAH kalau kau" bkn "BA" tapi "BAH" bah...!!!!!! harap faham maksud dan impian org sabah...!!!!

Sebagai bukti, tengok gambar ini....


18 comments:

cicak said...

boss, bukan diorang merosak ni bos. diorang kasi variasi saja kepada perkataan 'BAH' yang sedia ada tu.

sedangkan kita orang Sabah sendiri pun banyak versi mo cakap tu perkataan. ada org kita cakap 'bah' ada cakap 'bha' ada juga yg cakap 'ba' saja.

lagipun, tagline 'BuliBaKalauKau' dan 'BuliBa' akan dipaten oleh Defoo. Maksud dia, org lain tia buli copy. Kalau copy, buli kana saman.
Jadi, sapa2 yg mo bikin tagline 'BuliBahKalauKau' tida akan kana saman punya.

Jan marah kio. Sama2 kita urg Sabah support org kita sendiri bah. Kalau bukan kita, siapa lagi kan

Anonymous said...

Sya pun mau cipta bahasa barulah....."Can Bah If You" (dalam slang Ranau).....wakakakaka!

Anonymous said...

idup KOBTAR.....

Anonymous said...

Santek la tu model.....suda berpunya ka tu????

kuai said...

hemmmm..... sa setuju dengan penjelasan Cicak tu Somporiding... BBKK cuba menyatukan semua lapisan masyarakat di Sabah dari serata dunia... utk p'tahuan bersama, ramai Sabahan di luar negara yang sudah pun menempah, sebab The Spirit of Sabahan ada dlm BBKK..:) dan akan ada plan lain yang akan dibuat untuk mengaitkan BBKK dan Sabah.. tunggu dan lihat ah.. *winkwink*

jadi menyesatkan ka itu? merosakkan ka itu? hemm... lain urang lain penerimaan ba kan.. ukabon no pomusarahan tokou kad di komolohingan tokou..^_^

p/s:teda gambar sa yang cantik sikit ka? tukar!! hahahaha...

Cheers!!

Medusa said...

dude; like cicak says~ its one of the variation for the words of "BAH/Bha/ba".. it is depends on the persons who spoke that word~ but one thing that i curious is wats the prob anyway? O_o"

doesnt it juz opened ur mind, ur eyes & etc~ since u realize that they're... (the BBKK team) exist..? well if not.. i wonder wat derive u to write about it anyway? ;)

erk~ not to be rude and sorry to say but~ do u know that u juz picking someone's artwork..? anyway.. not my business~ (serously~ ) so.. gotta think positively hun~ wats the prob? ;) they juz promoting our sabah.. ;)

p/s: opps.. siou kio.. kurang pandai berbahasa sabah.. manatau kena komplen lagi kan..? siapa tau? ;)

adios~ ;)

Anonymous said...

big deal... not like we have our own "sabah dewan bahasa and pustaka". it can be ba, bah, bha bababa, blablabla for all i care. its just a slang. if you want to start a club to control sabahan slang, go ahead. would like to see how many actually join the club. leave the poor girl from the picture out of the story, Defoo or Gurangak. frankly, i dont know them and i dont care. all i know is they didnt break the law by creating "BuliBa KalauKau". at least they did something to promote sabah. what did you do?

Jefferi Chang said...

teda apa yang lebih menyesatkan daripada melihat masyarakat sabah terpaksa tunduk di telunjuk orang malaya dimana sebahagian besar pendapatan negara berasal dari sabah dan sabah cuma mendapat sebahagian kecil belanjawan negara yang telah menyebabkan kemunduran dari segi sosio ekonomi dikalangan masyarakat tempatan.

whatever it “ba” or “bah”, no right and wrong about it. yang penting matlamat dan tujuannya tercapai. ini merupakan satu cara untuk menunjukkan kepada masyarakat malaya bahawa masyarakat sabah juga boleh mengembangkan bahasa sabah dikalangan negeri negeri persekutuan malaya seperti mana loghat perak, kelantan, johor dan lain lain.

boleh ba(h) kalao kau!

--- said...

Aik ging! Takajut saya membaca tu post kauh, aik nah, Buli tahan juga bah tu bbkk tu sebab sudah kana promote. Kalau ikutkan sleng sabah, byk org cakap buli bah kalau kau, kita tidak terfikir juga adakah mereka tambah bah atau ba saja semasa mereka sedang bercakap tu dan org yg cakap tu pun tdk terfikir dia tertambah bah atau ba saja semasa mengatakan Buli bah kalau kau, kemungkinan ada yang masih tidak tahu langsung tapi bila suda kena promote, BBKK jadi “buliBa Kalaukau” cuba gia perhatikan betul2 ayat2 tu..


Cuba gia kasi sambung itu ayat dan kasi putus lagi itu ayat..main sambung sambung laini kan,
Sebab saya lihat sambungan yang defoo buat ini adalah berdasarkan kepada singkatan “buliba” (gabung) dan bukan “buli bah” (Cerai), Ok baitu dengan Ok bah tu.


Suba gia kita tinguk butul-butul: “Buli bah Kalau Kau” dengan “Buliba kalaukau” , “bulibaitu” dengan “buli bah tu”, nampak perbezaannya? Kalau saya ni tiada kasi salah sepa sepa.


Hem, patut defoo dan gurangak yang bagi penerangan baini sebab mereka yang mencipta logo tu, di mana mereka? Kanapa diam2 saja? Betapuk kamurang kaini? hehehe... Tapi saya rasa mereka sudah post di blog masing-masing...

BBKK labaitu macam..

--- said...

Ada satu lagi, "Bulibaitu kalaukau" dengan "Buli bah tu kalau kau" ,cuma sleng dan cara bercakap yang sudah menjadi kebiasaan seperti "ba" itu adalah sabahan sleng yang original.

Sebab perkataan bahasa Melayu "bah" dengan perkataan sabahan "ba" adalah dua kata yang selalu menjadi sebutan orang sabah, bila kata "Bah" dalam bahasa melayu ditukar kepada bahasa pasar sabah, akan menjadi "ba" dan bukan lagi "Bah".

ngam laitu "BBKK" tu jadi "Buliba Kalaukau" sebab itu adalah bahasa pasar sabahan people walaupun mungkin sebutan "Bah" adalah kata yang betul.

Macam juga kata yang diambil daripada bahasa english, daripada "metting" yang ditukarkan kepada bahasa pasar sabah menjadi "Miting", sa fikir itu tidak merosakkan bahasa sabah, yang merosakkan bahasa sabah ialah kalau kita gunakan bahasa sabah itu sebagai satu permainan atau dipersenda seperti mempermain-mainkan bendera Malaysia atau lagu negaraku.. silap2 kena ISA (Internatiol Security Act).

--- said...

Pembetulan: "Internatiol" silap yang betul adalah "International"

Wel^Beiolman said...

emmm..interesting but still..i haven't noticed or read any response from the author himself...explanation please..you wrote the pencemaran thing then I would expect reason why the slang word can became pencemaran to our sabah nation...interesting enough for someone from sabah to raise this..

can I know what is the impian sabah to do with the ba/bah?

Anonymous said...

iya..tpi knpa mau guna tu"ba"..cuba kamu sebut "ba"skg..!! bkn lain ka sebutannya.. ccontohnya>>>cuba kamu sebut "bila"..sebutan hjg "bila" tu terhad, sama jga sebutan"ba",terhad.sedangkan sebutan "bah" yg sebenarnya tdk terhad..Cuba bezakan sebutan "bila" dan"bilah"..lain kan..mcmtu jga dgn sebutan "ba" dan "bah"..sya tau kamu paham mksd sya ni tpi kmu puar2 ndak tau..bkn sya mau menentang and memburukkan bangsa sendiri tpi sya cuma mau utarakan pendapat sya...klu teda yg memberi pendapat dan cadangan, mcmna kita mau tau kesilapan kita...HIDUP DUSUN...~~~~!!!!!!!

Wel^Beiolman said...

haha..tangkiu somporiding...sia tertarik betul sama penjelasan ko...point dia.."ba" inda masuk dalam mana2 kamus yg wujud dalam dunia..tp "bah" wujud dalam kamus DBP..sebagai banjir atau "flood" kasi betul kalu sia silap ah..jadi dengan menggunakan bah dalam ayat "buli BAH kalau kau" seperti jg buli "banjir ba kalau kau"..itu dalam konteks bahasa...apa pula kata kita sebagai slanga bahasa...terdapat byk slanga bahasa dalam dunia..ada yg teriktiraf dan ada jg yang tidak...ejaan dan bunyi kadang kala berlainan...penjelasan wujudnya "H" di akhir "ba" sememangnya ada benar seperti yang somporiding katakan...sia juga agak bersetuju tapi..sedar kah kita sebenarnya bunyi "H" di akhiran ayat mempunyai bunyi yg berlainan..bukan panjang sahaja tetapi juga penegasan bahawa wujudnya "H" itu sendiri...apa bila kita meletakkan "H" sudah pasti kita perlu menyebut bunyi "H" di belakang...mulakan dengan bunyi "H" itu sendiri dan cuba masuk kan bunyi "H" di hujung bunyi "ba" tadi..begitu juga "Sabah", "Saba", "sabak", Sabat", "saban"..setiap akhiran perlu di sebut secara betul..mengapa tidak somporiding menegur mereka2 yang gagal menyebut "Bah" dengan betul...mungkin juga somporiding menyebut "bah" dengan bunyi "ba"...

post yg menarik dan saya amat tertarik somporiding mempunyai niat baik..saya pasti..

bagaimana pula dengan "Impian" tersebut...berdasarkan tajuk dan isi kandungan post somporiding..saya merasakan dan mentafsir..adakah benar sekiranya "impian sabah" bermakna kita ingin menjadikan "bah" sebagai perkataan yang di iktiraf dalam kamus DBP?atau perlu kita memperbetulkan sebutan apabila kita berbahasa "bah" terhadap orang lain...

Wel^Beiolman said...

alalala..somporiding..silap suda ayat sia tu..pembetulan ah.."Buli BAH kalau kau" bermaksud "Buli BANJIR kalau kau" ba tu..dalam erti kata "BAH" terhadap maksudnya "Banjir" seperti yang tertera dalam kamus DBP..hehe...

Anonymous said...

tangkiu wel_benjolman.dlm fikiran dan impian sya, sya mau perkataan "BAH" dimasukkan dlm kamus DBP dn digunakan di seluruh negara.(klu buli seluruh dunia.)mcm perkataan "ARAMAI TI".kita haruslah memperjuangkan bahasa2 dari sabah untuk dimasukkan dlm DBP.therefore, sebelum perkara mcmtu terjadi("BAH" /"ARAMAI TI") masuk dlm DBP, kita seharuslah menggunakan ejaan yg lebih tepat dan sesuai dgn penyebutan kita yg sebenarnya..sya mau kasitau di sini, BKN URG SABAH SAHAJA YG AKAN MELIHAT TRADE MARK ITU TPI SELURUH MALAYSIA DAN SETERUSNYA SELURUH DUNIA.sekiranya anda mulakan dgn pengejaan yg kurang tepat dan penyebutan yg kurang tepat, ia akan berterusan sampai ko 100 generasi yg akan dtg. maka, penyebutan "BAH" yg betul akan hilang dan akan "ter"ganti dgn penyebutan lain.bkn ka "BAH" ni SANGAT2 SESUAI dgn ejaan negara kita iaitu "SABAH". cuba kita lakukan questionaire kpd seluruh rakyat sabah.sya gerenti...!!!! lagi ramai yg menggunakan "BAH" daripada "BA"..oleh itu,sya cadangkan kpd tuanpunya dan perekacipta "BULI BA KALAU KAU" ni supaya membuat perubahan kpd trademark itu(ianya tidak ketara klu anda melakukan perubahan malahan akan lebih menghiasi trademark itu) atau UNTUK PRODUCTION YG AKAN DTG, HASILKAN LA "BULI BAH KALAU KAU"..klu tuan2 dan puan2 akan membuat "BULI BAH KALAU KAU" sya standby and rela MEMPROMOSI dan MENJUAL hasil2 keja anda dgn hati yg terbuak dan sangat2 senang sekali... POUNSIKOU..HIDUP DUSUN....!!!!!!!

Anonymous said...

korang pun satu itu saja ba tu kasi promote website kawan. mana buli marah

Anonymous said...

jangan jadi batu la bos, kita lbih bgus jadi air yg sntiasa mngalir dngan idea baru, also skrang tambah "bhua" atau "buaaa" juga